Bel Ağrıları

Beliniz ağrıyorsa 'bana dikkat et, sorunum var!'  demektedir. Ancak yine de her bel ağrısı bel fıtığı değildir.

Toplumda en çok stres nedenli bel ağrısına rastlıyoruz.  Hasta “doktor hastalığımı anlamadı” diyerek  tedaviye uymaz.  Beyin stresde bel ya da boyun kaslarına aşırı sinyal göndererek kasları kastırır. Bu bölgelerde sertlikler ve bazen ele gelen yumrular oluşur.   Hasta zihinsel olarak rahatlamadıkça fizik tedavi ya da kas gevşetici ya da sıcak uygulamalar, merhemler pek işe yaramaz. Hafif bir antidepresan çok faydalıdır. Beraberinde kas gevşetici ve ağrı kesici-antienflamatuar ilaç da verilir. Ne var ki antidepresan tedavinin olumlu etkileri ancak 3. haftadan sonra başlayacağı için çoğu hasta ilaç yaramıyor zannederek ilacı 1. haftasında bırakır. Antidepresan ilaç gerçek anlamda 3. ayda etkili olur. Bu defa da “nasılsa iyileştim artık kullanmasam da olur” deyip bazı hastalar tedaviyi keserler. Hastalık geri döner. Bunun için en az 6 ay kullanmak gerekir. Bazı vakalarda tedavi bir yıla uzatılmalıdır.

İkinci sıklıktaki neden ise omurganın mekanik olarak yükünün artmasıdır. Oturuş bozukluğu, ağır kaldırma, zorlanmalar, kilo almalar, uzun süre ayakta kalma, uzun süre oturmada bel ağrısı uzun sürelidir.  Soğuğa maruz kalma, solunum yolu enfeksiyonlarında   kısa süreli bel ağrısı yaşanabilir.

Çok az oranda omurga veya omurilikte  tümör, enfeksiyon (brucella gibi omurga enfeksiyonu   veya vücüttaki başka bir organ enfeksiyonu),  skolyoz (omurga eğriliği), omurga eklem rahatsızlığı  (sakroiletis vb), romatizmal hastalıklar  ve   ender olarak omurilik zarının içine olan kanama (subaraknoid kanama ) da bel ağrısı yapar ve hemen akla gelmeyebilir.

Geri kalan grup ise omurga dinamiğini bozan nedenlerdir. Şöyle ki;

Bel fıtığında bel ağrısı başlangıç aşamada görülür ve çok şiddetli olduğundan hasta gerekmediği halde ameliyatla ağrıdan kurtulmak ister. Zamanla olay ilerleyince bel ağrısı hafifler ancak bu defa ağrı kalça ve bacağa iner. Bu grupta olup ayağında kısmi felç olanlara ameliyat önerilir ancak bacak ağrısı bel ağrısından hafif olduğundan hastalar ne yazık ki ameliyatı bu dönemde ihmal ederler.

Bel kayması, dar kanal , kireçlenmede hepsinde bel ağrısı bulgusu vardır. Ancak bel ağrısı bulgusuna bacak ağrısı, veya uyuşma, veya yürüme güçlüğü, veya  bacaklarda kuvvetsizlik bulguları eklenmemişse ameliyat ilk etapta düşünülmemelidir. Çünkü bel ağrısını ameliyatla tek başına gidermek her zaman mümkün olmayabilir. İyi bir ameliyat yapılmış olsa bile hastanın bel ağrısı tam geçmemişse hasta ameliyatın kıymetini bilmeyecektir. Bazen en iyi sistemler bile doğal olanı taklit etmede yetersiz kalır ve sistem omurga dinamiğine arzu edilen kadar uygun düşmeyebilir. Ayrıca bel ağrısına katkıda bulunan ve anlaşılamamış başka nedenler de pekala birlikte bulunabilir. Hasta bel ağrısı için ameliyat istese bile doktor kabul etmemelidir. Ya da bel platin ameliyatlarında (kireçlenme, bel kayması ve dar kanalda) bel ağrısının tamamen geçeceği sözü hastaya verilmemeli, ameliyatı yapmak istemekte asıl nedenin 'olanı' korumak, ileri felçleri   engellemek ve yürüyüşü açmak olduğu anlatılmalıdır.

Bazı hastalar bel ağrısını gidermek için beyin ve omurilik cerrahının onayını almadan bel çektirme ya da masaj ya da bele balık bağlama, bardak kapatma gibi yöntemlere başvurmaktadır. Bunların içinde süphesiz bel çektirme en tehlisidir. Bilinçsizce yapıldığından sıklıkla sakatlıklar oluşmakta, bir kısmı acil ameliyata alınsa bile tam düzelememektedir. Bel çekmeyi fizik tedavi uzmanları- bel MR'ını değerlendirdikten sonra- seçilmiş vakaların sadece çok az bir kısmına belki uygulayabilirler. Bu da zaten  her vakada uygulanabilecek bir yöntem değildir.

Bazı hastalarda ne kadar araştırılırsa araştırılsın bel ağrısı nedeni bulunamayabilir. Bu gibi vakalarda taban düşüklüğü mutlak aranmalıdır. Beli bozan tabandaki ortopedik sorundur. Tabanlıkla hastanın bel ağrıları gerileyecektir.

Omurgadan ameliyat olup ilk aylarda rahat olup sonradan bacak ve bel ağrıları artan kişiler lütfen kilolarını kontrol etsinler. Zira ameliyatlı ve iyileşmeye çalışan bel, fazladan eklenen bir kiloyu bile kabul etmez.   Ağrılar fazlası ile geri döner.   İşte bu nedenledir ki şişman hastaların ameliyatları sevilerek kabul edilmemektedir. Çünkü ameliyat esnasında cerraha güçlük yaratmalarından çok, ameliyat sonrası omurganın kiloya fazla isyan etmesi iki tarafa da sıkıntı yaratmaktadır.

Dikkat! Omurganızın sağlık durumu yaşlanma hızınızı belirler

Son olarak omurganızı ağrı içinde ve sevgisiz bırakmayın. Erken yaşlanan omurga diğer organların da hızlı yaşlanmasını adeta yönetmektedir. Çevrenize dikkat edin. Omurga problemi olmayanların daha dinç ve daha genç göründüğünü görürsünüz. Buna yüz cildi de dahildir. Çünkü eğik bükük omurga içinde sinir dokusu sıkıştığında kendini yaşlı saymaktadır: Sinir dokusu da diğer organların metabolizmasını ayarladığı gibi yaşlanma hızını da ayarlamaktadır. Bu ilişki yıllardır omurga cerrahisi yapan bir doktor olarak tecrübeyle sabittir.   İstatistiki olarak bilimsel araştırmaya değer bir konudur.

BEL AĞRILARININ SEBEPLERİ LİSTESİ

AKUT BEL AĞRISI

ÇOĞU NONSPESİFİK ANCAK -20SİNDE ORGANİK NEDEN BULUNUR

1-Karın içi patoloji ya da aort yırtılması gibi damarsal patoloji

2-İstirahatte geçmeyen ağrı

a-spinal tumor

b-enfksiyon -ateş şart değil, belde dokunmakla hassasiyet mevcut.

diskitis, spinal epidural apse, vertebral osteomyelit

c-inflamatuar

d-sakroileitis :sakroiliak eklemler üzerinde ağrı ve hassasiyet vardır.

1- Tek yanlı ya da iki yanlı eklem aralığında skleroz vardır.

-bilateral simetrikse ankilozanspondilit, reiter sendromu, ya da chron hastalığı varlığı akla gelmelidir

bilateral asimetrik ise psoriatik artrit, romatois artrid akla gelir

tek yanlı ise gut hastalığı, osteoartrit, enfeksiyon akla gelir

3-ilerleyen nörolojik defisit:  cauda equina sendromu örn spinal epidural abse,    spinal epidural hematom, spinal tumor, masif santral disk hernisi

4-patolojik kırık. osteoporoz riski olanda akla gelmelidir
               lomber kompresyon kırığı
               sakral yetmezlik kırığı: steroid tedavisi altındaki romatoid artritli hastalar

5-koksidinia: koksiks etrafında ağrı ve hassasiyet

6-annular yırtıklar

7-nadiren subaraknoid kanama sonrası sinir kökleri ve dura kanamadan irrite olur.

8-myalji: statin denen kan yağlarını düşüren ilaçlar böbrek yetmezliği bulgularına yol açtığında

9-ilaçlar: statinler ve fosfodiesteraz tip5 inhibitorleri

SUBAKUT BEL AĞRISI

1-spinal osteomyelitis, ya da tumor:  ateş ve ESR artışı, istirahatte geçmeyen ağrı varsa